preloder
Fitness oefeningen

Fitness oefeningen

Een overzicht van fitness oefeningen:

Er zijn erg veel soorten oefeningen en er komen er ook steeds meer bij. De oefeningen zijn op te delen in verschillende categorie├źn. Zo heb je vrije gewichten, machines en oefeningen met het eigen lichaamsgewicht. De oefening kan je opdelen in compound- en isolatieoefeningen. Afhankelijk van het trainingsdoel en schema kun je verschillende oefeningen uitvoeren. Hieronder staat het overzicht van verschillende oefeningen met video-uitleg van onze coaches.

Wat zijn fitness oefeningen?

Fitnessoefeningen zijn oefeningen waarmee je krachtsport kan beoefenen en zo een bepaald doel kan behalen. Hierdoor kun je spiermassa opbouwen, conditie verbeteren, vet verliezen of je houding en beweging beter maken. Voor een maximaal resultaat is het van groot belang een oefening goed uit te voeren. Wanneer een oefening verkeerd uitgevoerd wordt kan dit ten koste gaan van je houding en spiergroei, ook kan je op deze manier vervelende blessures oplopen. Omdat het nog best lastig kan zijn een goede uitvoering te hanteren, hebben wij hier een lijst met alle belangrijke fitnessoefeningen met uitleg en video!

Voordelen fitness oefeningen

Het doen van fitnessoefeningen brengt veel gezondheidsvoordelen met zich mee. De belangrijkste reden is dat je sterker wordt, een betere houding aanleert en het is goed voor je mentale gezondheid. Wil je meer weten over dit onderwerp? Bekijk dan hier alle voordelen van krachttraining. Naast het feit dat je van fitnessoefeningen sterker wordt en zorgen ze er ook voor dat je botten en pezen een stuk steviger worden. Hierdoor zullen ze door de gewenning gemakkelijker meer weerstand kunnen opvangen. Ten slotte is krachttraining ook goed voor je zelfvertrouwen en zelfbeeld waardoor je beter in je vel kunt gaan zitten.

Tips bij het uitvoeren van fitness oefeningen

Bij het doen van de oefening is de uitvoering van groot belang, dit is nodig om de juiste spieren aan te kunnen spreken en blessures te voorkomen. Wanneer je een oefening wilt doen die een moeilijke uitvoering heeft, is het belangrijk om het juiste gewicht te pakken. Het is soms lastig om zelf te zien of de uitvoering wel klopt. Vraag dus aan een sportmaatje of iemand die in de sportschool werkt om hulp als je niet zeker weet hoe je een oefening moet doen. Wanneer je erg veel moeite hebt met een bepaalde oefening, kun je er ook voor kiezen om eerst een andere soortgelijke oefening te doen. Maar je moet er wel rekening mee houden dat je elke spiergroep gelijk traint, en dus niet dingen over gaat slaan.

Soorten fitness oefeningen

Er zijn veel soorten oefeningen, zo heb je oefeningen die gericht zijn op spieropbouw, kracht of spieruithoudingsvermogen. Body weight oefeningen zijn vaak meer gericht op de spieruithoudingsvermogen, en oefeningen waar gewichten aan te pas komen betreffen vaak de oefeningen gericht op toename van kracht. Bij beide gevallen is vaak de spieropbouw van belang en bij beide ga je hierbij vooruit, de spieropbouw is het meest optimaal bij een aantal herhalingen van tussen de 8 en de 12 per werkset. Je kunt de spieren in je lichaam opdelen in verschillende groepen; borst, armen, benen, rug, buik en schouders. Deze spiergroepen bestaan ook weer uit meer specifieke groepen, deze zijn te vinden in ons overzicht bovenaan de pagina.

Geef een reactie

Sluit Menu